Today 2 June 2005, is my 47th birthday. Wow, I have been alive for 47 years!!!. I was told that the Queen E of England is also celebrating her birthday on the same day. In Malaysia we are celebrating the Hari Keputeraan Yang di Pertuan Agong on the first week of June and sometimes it would coincide with my birthday. So it does give me a warm feeling that I am sharing the birthday with royalties. Ni dah perasan, macam aku ni royalty lah pulak no...... hehehehe. Ada lah sorang tu yang cakap aku ni perasan tu, jadi dah sah lah aku ni kaki perasan kan? Tapi aku ni sikit pun tak de blue blood lah.
I have written about my child hood and schooling time, my married life, whine about my hubby, my children, so what else is there for me to tell you all about me. What I can say is that I am truly a Makcik from a kampung like what my profile say. But, so far in my 47 years I think I have some accomplishments that I can truly say I am proud of. The very recent accomplishment is of course me being a blogger. This week will be my 3rd month as a blogger. I started my blog on 5th March, after some encouragement from some friends who I have met in the cyber world. Each day I am a little suprised at what I can do or write in my blog. Each blogger has got his/her up and down, sometimes we have absolutely no idea what to write and sometimes we have so much thing to write. Maybe I will create an entry on how I started blogging in the first place.
In life, I think I have accomplished a good a career. Eventhough I may be just a Makcik from a kampung, but I have done quite well in the corporate world. Again, no I am NOT a Datin who owns this company (though I wish I would be that, really!!!!), and of course I am not at par with Datuk Maznah Hamid or Datuk Zetty Akhtar etc, etc. Just someone who is a little bit successful in the what lots of people term as "the rat race"
Please don't ask me to reveal the company name, it is enough for you to know that I work in a factory. Aku ni Minah Kilang tau. Jadi jangan dok perlekeh minah-minah kilang ni tau. Kami duduk kampung, jadi minah kilang pun tapi boleh tahan jugaklah kan lifestyle tu. Anyway, it's HALAL what? Of course, I am not an operator, but still kalau dah kerja kilang, minah kilang lah namanya kan?.........
I did not come up to my current position, without hard work or struggle. Being a lady, married and also Melayu (I am NOT a racist when I use this term, my closest friend is an Indian, I have lots of Chinese friends and other races), but sometimes we have to come to term with the competition we have to endure in the job market. So being able to sit in my current office surrounded by male colleagues, and in the position which is usually male orientated is to me an accomplishment. Mungkin ada yang nak fikir ni, vah, vah this makcik very vain, suka puji diri ni, kalau ampu sikit mesti boleh jalan ni..., Please think again, really hard. I am just trying to say that, whatever we decide to do in life, do it in a proper way to receive the best possible result.
I have been told by a few new people whom I have met that I look like a teacher. Remember the pregnant sales lady whose stool I borrowed to sit on when I went shopping the other day? She asked me first whether I work and I said I do, next she was asking where and I said in a factory. She said, "You look like a teacher". The Chinese couple who hit my car that day thought I was not working, the wife was supprised when I told her I was calling from work. So how do I look, a house-wife or a teacher? But many so far said that I look like a teacher. How does a teacher look like?? Tenah, maybe you can tell me that, lembut ke, garang ke? Macam mana tu? Teaching is not something that I would like to do full time although I must say I don't mind doing it, part time, which is what I am doing now.
I am a very people person. If you have ever chatted with me anywhere, the way I potray myself in the chat room is very much the way I am outside. If you have met me you should know that I am the over ramah makcik from the blog. I have never pretended to be what I am not, and perhaps because of that I may be a little naive at times. I do tend to believe in people too much, too vulnerable and therefore too open to people's dishonesty. As much as I can, I will try NOT to pre-judge people especially those who I have not met. So do not pre-judge me as well. But then again if you think you would like to get to know me, don't be shy if you see me and you think you know me please say hello and introduce yourself.
In private life of course you all know already, how blessed my life is. A loving yet suka merajuk hubby, 4 lovely daughters, and a house full of cats for Sya. My mak is living with me and I live in almost a small scale orchard. I have rambutans, durians and dokong trees within my compound. In my backyard we have bendi, limau kasturi, serai, lengkuas, putat, pandan, kari (karapole) leaves, kunyit. We are almost self sufficient and we utilise the land to the max.
So, can you imagine, with such a life why should I be whining. I should be counting my blessing. I do, I do. I am so THANKFUL to ALLAH for what HE has bestowed upon me. My 47 years have been quite good with trials and tribulations which I learnt from and mature from. The only thing perhaps, I MUST do is to improve myself in all my ibadah to HIM. I am still learning a lot of things (one should never stop learning even till the end of your life, that's my philosophy), on how to improve myself be it for dunia or akhirah. I hope that I could accomplish much more in a few years going forward.
So in a little restrospect that is who I am. I don't know whether I am likeable or not. I do like to get to know you all better, so drop me a comment while wishing me happiness for the next year at least and tell me who you are and what have you accomplished so far (if you like).
I would also like to wish CK of Singapore and KakTeh's eldest son, Hafiz, Many Happy Returns of The day, they share the same birthday with me, although I am the elder of the 3.
June 02, 2005
What Does My Birthdate Mean?
| Your Birthdate: June 2 |
| Your birth on the 2nd day of the month adds a degree of emotion, sensitivity, and intuition to your life. The 2 is a very social number allowing you to make friends easily and quickly. Yet you are apt to have a rather nervous air in the company of a large group. You have a warmhearted nature and emotional understanding that constantly seeks affection. You are more prone than most to become depressed and moody, as emotions can turn inward and cause anxiety and mental turmoil. It can be hard for you to bounce back to reality when depression sets in. |
What Does Your Birth Date Mean?
June 01, 2005
I am SOOOOO UPSET
Yesterday, Monday, I was on leave. I had to forgo the invitation by the anak-anak dara (Delinn, Iza, Puteri) kat KL tu sebab-sebab tertentu. First sebab, aku ada visitor di kilang this week, one of the Italian colleagues is coming, kalau aku pi KL takut tak sempat balik. Then at the end of this week nak kena turun KL lagi so terpaksa lah mintak ampun dan maaf kat Iza yang beriya-iya sangant nak jumpa aku. Dia datang teruk-teruk dari Labuan, aku pulak tak dapat nak jumpa dia. Tapi katanya dia nak mai Penang at the end of the year. Insyaallah aku jumpa dia nanti. OK Iza, muahhhs!!!!
So, yesterday, I took my mom to the clinic, since her madicine is finished. I heard her calling my niece early in the morning, but she was on leave too, she was in her parents' home. I decided to take my mom before I took Kak Long to open her bank account. My mom ni sakit urat, doktor bagi list, sayur-sayur yang tak boleh makan tu, kata doktor tu, kuah atau rampai yang ada bahan-bahan tu pun tak boleh makan. Banyak sungguh pantang nya. Jadi apa yang dia nak makan pun aku tak tau. Yang aku ingat adalah:-
Tembikai, nenas, terung, kacang panjang, remunggai, kobis, asin-asin, bayam, lobak. Ada lagi, tapi aku tinggal kat rumah, nanti aku update kalau ada lagi. Katanya kalau makan sikit pun, ubat yang kuat pun tak akan mujarab. Sebab tu agaknya mak masih terasa sakit walau makan ubat banyak pun. Mak suka makan pajeri selalunya kita masak pajeri nenas atau terung lah, habis nak masak pajeri apa pulak ni, mungkin kena cari buah kedondong lah kut ni, buat pajeri untuk mak. Dia pun suka makan sayur bayam, keluarga aku suka makan sayur bayam, nak kena cari kangkung lah untuk mak ni. Kangkung pun kami suka especially Kak Long, kangkung macam sayur asasi dia tu. Senang bela anak aku ni, kangkung memanjang no.....
Masa bawak Kak Long pegi buka bank account tu, aku kena lah cari bank yang ada di U tu. Aku pergi branch kat Seberang Jaya sebab senang nak parking kereta kat sana tu. Bila tanya nak bukak account baru, officer tu kata, alamat kat mana, aku cakap lah, dia kata kena pi bukak kat BM. Tak boleh buat kat situ. Awat macam tu tak kan mana-mana branch pun tak tak boleh. Kata dia bank polisi, ye ke? Aku tak pernah dengar lagi lah, sebab aku selalu buaka account pasal nak masuk duit gaji aje, ikut branch mana yang company suruh buka. Tak pernah ada problem pun. Pi lah pulak branch BM, dah dia tanya bawak birth cert tak? Aku cakap nak buat apa, IC tak cukup ke? Kata dia sebab bawah 18 tahun. Kak Long aku ni bulan Sept, baru masuk 18, tapi pada aku technically she is 18 lah. Rupa nya tak boleh gitu. Dah kena balik rumah ambik birth cert pulak. Nasib rumah tak berapa jauh dari town, tapi menyirap jugaklah darah ni. Pergi balik, masa kat counter, penjaga counter tu kata, tak payah ramai-ramai, makcik duduk dulu. Macam dia tu muda sangat panggil kat aku makcik no......huhuhu. Aku duduk kat bangku, Kak Long asyik dok signal saja, dok tanya pasal ATM kad. Officer kat luar kata tak boleh buat ATM card sebelum mencapai 18 tahun, yang kat counter kata, I can do on behalf, pi tanya balik yang kat luar tu kata tak boleh jugak tu. Lepas tu, nanti nak buat kena lah mai balik branch sini bila nak buat tu. Banyak nya red tape tu. Sambil duduk tunggu nampaklah poster tergantung Western Union, teringat pulak kat sorang perantau yang ada account Western Union tu. Setakat ingat je lah kan, tak kan nak transfer apa2 pun.
Aku nak buka bank account untuk Kak Long pun bukan buat apa nanti senang lah nak transfer duit kalau dia perlu dan untuk belanja dia hari-hari tu. Tak payah nak buat duit pos macam dulu2 lagi masa ayah aku nak hantar duit kat aku di asrama tu. Dulu lain sekarang lain. Sekarang dah boleh transfer thru internet dah ni. Kira ada duit atau tidak je lah.
Lepas tu kami pegi shopping lagi, beli barang-barang dapur dan lain-lain keperluan Kak Long. Yang ikut cuma Kak Long dengan Sya saja tu sebab Ayin kata boring tunggu kakak dia try itu ini lama2 sangat tu. Masa nak balik, aku dah siap masukkan barangan kat dalam but kereta, dah pulak sorang mamat ni reverse kereta dia dan langgar kereta aku. Kemek lah kat panel depan, dekat dengan tayar depan sebelah passenger tu. Aku tak terfikir nak telefon hubby pun, sebab takut kena marah ni. So aku cuma ambik particular orang yang langgar aku tu aje lah.
Apalagi bila dah cakap dengan hubby, marah lah yang teramat dia dengan aku. Jadinya, aku ni kena buat sendirilah apa-apa pun pasal kereta tu. Aku tak lah kira sangat pasal kereta yang kemek tu, tapi terasa hati jugaklah sebab hubby marah tu. Kadang-kadang aku ni ingat suami-suami ni lebih sayangkan kereta dari isteri sendiri. Ye lah dia tengok aku OK, tapi kut ye pun tanya lah kan aku dengan anak2 tak apa-apa ka? Kalau yang terlanggar tu Kak Long ke, macam mana aku jugak ke yang kena marah? ....
So hari ni aku pening lah sikit dok fikir macam-macam. Tak apa lah dah takdir nak jadi macam ni, aku sabar dan redha ajelah. Pastinya ada iktibar di sebalik semua yang telah terjadi ni..
So, yesterday, I took my mom to the clinic, since her madicine is finished. I heard her calling my niece early in the morning, but she was on leave too, she was in her parents' home. I decided to take my mom before I took Kak Long to open her bank account. My mom ni sakit urat, doktor bagi list, sayur-sayur yang tak boleh makan tu, kata doktor tu, kuah atau rampai yang ada bahan-bahan tu pun tak boleh makan. Banyak sungguh pantang nya. Jadi apa yang dia nak makan pun aku tak tau. Yang aku ingat adalah:-
Tembikai, nenas, terung, kacang panjang, remunggai, kobis, asin-asin, bayam, lobak. Ada lagi, tapi aku tinggal kat rumah, nanti aku update kalau ada lagi. Katanya kalau makan sikit pun, ubat yang kuat pun tak akan mujarab. Sebab tu agaknya mak masih terasa sakit walau makan ubat banyak pun. Mak suka makan pajeri selalunya kita masak pajeri nenas atau terung lah, habis nak masak pajeri apa pulak ni, mungkin kena cari buah kedondong lah kut ni, buat pajeri untuk mak. Dia pun suka makan sayur bayam, keluarga aku suka makan sayur bayam, nak kena cari kangkung lah untuk mak ni. Kangkung pun kami suka especially Kak Long, kangkung macam sayur asasi dia tu. Senang bela anak aku ni, kangkung memanjang no.....
Masa bawak Kak Long pegi buka bank account tu, aku kena lah cari bank yang ada di U tu. Aku pergi branch kat Seberang Jaya sebab senang nak parking kereta kat sana tu. Bila tanya nak bukak account baru, officer tu kata, alamat kat mana, aku cakap lah, dia kata kena pi bukak kat BM. Tak boleh buat kat situ. Awat macam tu tak kan mana-mana branch pun tak tak boleh. Kata dia bank polisi, ye ke? Aku tak pernah dengar lagi lah, sebab aku selalu buaka account pasal nak masuk duit gaji aje, ikut branch mana yang company suruh buka. Tak pernah ada problem pun. Pi lah pulak branch BM, dah dia tanya bawak birth cert tak? Aku cakap nak buat apa, IC tak cukup ke? Kata dia sebab bawah 18 tahun. Kak Long aku ni bulan Sept, baru masuk 18, tapi pada aku technically she is 18 lah. Rupa nya tak boleh gitu. Dah kena balik rumah ambik birth cert pulak. Nasib rumah tak berapa jauh dari town, tapi menyirap jugaklah darah ni. Pergi balik, masa kat counter, penjaga counter tu kata, tak payah ramai-ramai, makcik duduk dulu. Macam dia tu muda sangat panggil kat aku makcik no......huhuhu. Aku duduk kat bangku, Kak Long asyik dok signal saja, dok tanya pasal ATM kad. Officer kat luar kata tak boleh buat ATM card sebelum mencapai 18 tahun, yang kat counter kata, I can do on behalf, pi tanya balik yang kat luar tu kata tak boleh jugak tu. Lepas tu, nanti nak buat kena lah mai balik branch sini bila nak buat tu. Banyak nya red tape tu. Sambil duduk tunggu nampaklah poster tergantung Western Union, teringat pulak kat sorang perantau yang ada account Western Union tu. Setakat ingat je lah kan, tak kan nak transfer apa2 pun.
Aku nak buka bank account untuk Kak Long pun bukan buat apa nanti senang lah nak transfer duit kalau dia perlu dan untuk belanja dia hari-hari tu. Tak payah nak buat duit pos macam dulu2 lagi masa ayah aku nak hantar duit kat aku di asrama tu. Dulu lain sekarang lain. Sekarang dah boleh transfer thru internet dah ni. Kira ada duit atau tidak je lah.
Lepas tu kami pegi shopping lagi, beli barang-barang dapur dan lain-lain keperluan Kak Long. Yang ikut cuma Kak Long dengan Sya saja tu sebab Ayin kata boring tunggu kakak dia try itu ini lama2 sangat tu. Masa nak balik, aku dah siap masukkan barangan kat dalam but kereta, dah pulak sorang mamat ni reverse kereta dia dan langgar kereta aku. Kemek lah kat panel depan, dekat dengan tayar depan sebelah passenger tu. Aku tak terfikir nak telefon hubby pun, sebab takut kena marah ni. So aku cuma ambik particular orang yang langgar aku tu aje lah.
Apalagi bila dah cakap dengan hubby, marah lah yang teramat dia dengan aku. Jadinya, aku ni kena buat sendirilah apa-apa pun pasal kereta tu. Aku tak lah kira sangat pasal kereta yang kemek tu, tapi terasa hati jugaklah sebab hubby marah tu. Kadang-kadang aku ni ingat suami-suami ni lebih sayangkan kereta dari isteri sendiri. Ye lah dia tengok aku OK, tapi kut ye pun tanya lah kan aku dengan anak2 tak apa-apa ka? Kalau yang terlanggar tu Kak Long ke, macam mana aku jugak ke yang kena marah? ....
So hari ni aku pening lah sikit dok fikir macam-macam. Tak apa lah dah takdir nak jadi macam ni, aku sabar dan redha ajelah. Pastinya ada iktibar di sebalik semua yang telah terjadi ni..
Subscribe to:
Posts (Atom)
