Hari ni (Sunday) aku dengan anak-anak, Kak Long, Ayin dan Sya pergi shopping. Angah tak ikut sebab dia ada hoki training. Kata dia dia dapat masuk under 18 untuk Penang Team, dok training untuk MSSM. Angah siap pesan beli track bottom untuk dia tu. Angah pergi training pagi balik tengahari kemudian suruh baba dia hantar ke Bertam sekali lagi petang tadi. Biasalah mesti lah ada 2, 3 orang kawan yang dia bawak balik lepak kat rumah tu. Tu pun nasib dia tak bawak satu hoki team balik tu. Dah pernah dia buat macam tu dua tiga kali, tanpa minta izin pun, aku balik saja tengok rumah aku penuh dengan pemain-pemain hoki. Angah, angah. aku pun dah tak larat nak tegur dah ni, bukan tak terima diorang datang rumah aku, tapi sebab tak bagi notis dulu tu. Langsung tak mintak permission.
Yang shopping sakan ni bukan pasal aku banyak duit atau dapat durian runtuh ke apa. Tapi terpaksa nak kena beli barang-barang keperluan untuk Kak Long nak ke kolej tu. Adoi, rabak poket aku bulan ni. Mana tidaknya, ini kali pertama Kak Long nak keluar dari rumah duduk berjauhan dari kami, so banyak yang amat lah persediaan untuk dia tu. Sekarang baru aku tahu macam mana ayah aku rasa masa aku nak masuk sekolah asrama penuh dulu.
Kami pergi shopping pun dah agak petang, mana tak petang, pagi-pagi, lepas breakfast online, lepas tu berenti masak, mandi dan sebagainya, online balik, sambil dok tunggu budak-budak siap tu. Makan pun dah petang sangat lepas hubby sembahyang asar tu. Kalau Sunday kami selalu heavy breakfast jadi lunch tu kadang-kadang terlangsung lambatnya combine dengan dinner sekali.
Banyak nak kena beli untuk Kak Long, tapi aku senggugut pulak, tak tahan nak berdiri lama-lama. Rasa macam pinggang nak tercabut dan kaki nak terlucut rasanya. Sambil dok tunggu Kak Long try b*a tu aku sempat duduk kat kerusi sales girls tu. Itu pun sebab salesgirl tu pregnant tidak mana ada kerusi kat dalam supermarket tu. Jangan kutuk lah!!!!, Aku duduk sebab dia tak de kat situ bukan aku suruh dia bangun pun. Lambat pulak si Kak Long ni dok try-try, (ni mesti dia marah aku - mama ni yang tu pun nak cite, malu lah!!, Sebab anak-anak baca blog aku ni, Angah je yang belum sebab dia tak de masa).
Dah tak tahan aku kata jomlah dah tak larat, esok pulak lah. Keluar dari supermaket diorang nak beli waffles, depan tu nampak ada kedai jam, sambil dok tunggu waffles, aku pegi kedai jam untuk tukar tali jam Ayin dan Sya. Dah pendek dali tali jam tu sebab lengan dah makin berisi budak-budak dua orang tu. Sambil tunggu aku ajak duduk kat bangku sebab dah tak tahan dah sakit ni. Semenjak dua menjak ni senggugut menjadi-jadi pulak ni. Ada sekali aku jumpa cousin hubby, dia ni doktor. Dia dok cerita hal dia yang fibroid kat rahim dia. Aku ada tanya simptom jugak kat dia tu. Salah satu tu senggugut lah. Cuma aku dok bertagak nak pergi check-up. Bukan apa sebab lepas sehari dah Ok jadi buat lupa lah check-up tu.
Balik rumah apa lagi cari katil lah aku ni. Telan 2 biji Panadol, tidor kejap, hubby, dia boring tengok tak ada apa-apa program, tanya nak urut ke belakang aku. Aku kata tak payah sebab dia selalu tu geletek bukan urut sebenarnya. Agaknya kesian dia tengok aku kesakitan dia urut sikit-sikit kat pinggang tu. Sekejap aku tidor sekejap aku terbangun. Mula lah rasa nak manja dengan hubby tu, aku kata nak minum hot drink, dia pun pergi dapur buat Neslo untuk aku, hehehe. Bila lagi kan, sekali sekala nak jugak "room service" tu. Memang dia ni OK jugak, bila dia rasa nak buat air dia buatkan untuk aku sekali. Tak ada salahnya kalau suami kadang-kadang suami buatkan air untuk isteri. Kan ke susah senang kita bersama, janji masa dok dating dulu tu.....
Bila dah OK aku bangun, ni dok update blog, konon-konon nak buat lecture notes. Tak pe lah ada masa lagi ni. Kejap lagi aku sambung buat. Tadi tido dah, jadinya susah sikit lah aku nak tido balik ni.
I just remember that my friend Tess is celebrating her 12th annivessary today. Jadi aku buat dedication sikit kat Ian dan Tess kat bawah tu. nanti aku akan e-mail diorang suruh baca.
So Oklah, Good Nite Sweet dreams to ALL.
May 30, 2005
HAPPY ANNIVESSARY TO IAN AND TESS
To Ian and Tess,
This is a special Day for you.
To celebrate it with joy and love
You have been married 12 years
You are made for each other, it does show
Your marriage certainly is made in heaven.
You have been blessed with each other's company
Through thick and thin you have made it together
Through sorrows and happiness
As what you have promised on the very first day
As friends and lovers forever true
So my friends,
Enjoy the happiness, God has given you
The blessings He has showered to you
May you have many, many more annivessary together
To love and to reflect till the end of your days.
Hugs and kisses from me
AuntyN
This is a special Day for you.
To celebrate it with joy and love
You have been married 12 years
You are made for each other, it does show
Your marriage certainly is made in heaven.
You have been blessed with each other's company
Through thick and thin you have made it together
Through sorrows and happiness
As what you have promised on the very first day
As friends and lovers forever true
So my friends,
Enjoy the happiness, God has given you
The blessings He has showered to you
May you have many, many more annivessary together
To love and to reflect till the end of your days.
Hugs and kisses from me
AuntyN
May 28, 2005
Nasi Lemak
Nasi Lemak Buah Bidara
Daun selasih saya lurutkan
Buang emak buang saudara
Kerana kasih saya turutkan.
Itu pantun dulu-dulu. Pantun sekarang, macam ni kut no?
Daun selasih saya lurutkan
Buat membalut buah kepayang
Kerana kasih saya turutkan
Kocek kosong sayang melayang
Ni pantun jenaka sindir-sindiran. Jangan pulak ada orang nak saman aku kalau betul-betul terjadi ni kan.
So sapa nak resepi Nasi Lemak ? Korang dah tau dah kan aku kalau tak ada idea resepi je lah memanjang kan. Nak kutuk pun kutuk lah, tak kisah pun. Tapi sapa yang kutuk lebih-lebih tu nanti jangan dok mai mintak resepi dah tau. Permintaan tak akan di layan!!!.
Kalau aku masak nasik lemak, lauknya sambal tumis ikan bilis (ikan teri kata orang indon?), Telur rebus di belah dua, kangkung di celur, kacang tanah digoreng campur dengan ikan bilis goreng. Kalau ada ikan kering (gelama gebu) lagi terangkat ni. Takut mak mentua lalu pun tak nampak tu.
Ada dua cara nak masak nasi lemak. Cara yang biasa tu just dump everything dalam rice cooker, on switch, sekali sekala tu kacau je lah supaya rata. Lagi satu ni aku punya kawan kat ofis ni ajar. Dia ni lelaki kami panggil dia Pak Ya (Haji Zakaria), walaupun dia muda dari aku. Nasi lemak Pak Ya ni, nasi lemak bertumis, macam buat nasi minyak. Tapi sedap lah jugak. Aku bagi kedua-dua cara tu OK?
a. Nasi Lemak (Resipi tradisi, dimasak cara moden)
Bahan-bahan
6 cawan beras (beras wangi lagi sedap)
4 cawan santan
4 cawan air (adjust sendiri, kalau nak lemak lebihkan santan, kalau beras keras masukkan lebih air)
Garam
1 sudu besar halba (ni optional, tak bubuh pun tak pe)
2 helai daun pandan
1 inci halia
1 batang serai dititik
3 biji bawang merah (dihiris halus)
Cara memasak
1. Basuh beras
2. Sukat air, santan, garam
3. Masukkan semua bahan ke dalam periuk nasi (rice cooker)
4. Masak sehingga kering.
5. Buka dan kacau, kalau nampak agak keras simbarkan air panas ke dalam nasi dan tutup balik
6. Ataupun, (cara yang aku suka buat sebab macam ni tak hancur nasi lemak tu). Ubah nasi ynag belum masak betul ni ke dalam steamer, kukus sampai nasi masak betu-betul.
7. Hidang kan lah.
b. Nasi Lemak Bertumis
Bahan-bahan sama seperti di atas.
Cara membuat
1. Potong bawang nipis2
2. Potong halia nipis dan halus
3. Panaskan 1 sudu minyak + 1 sudu ghee
4. Tumis bawang dan halia
5. Bila sudah garing masukkan air dan santan, perlahan sikit api, kacau supaya santan tak berketul dan pecah minyak
6.Bila dah mendidih masukkan beras, daun pandan, halba, serai dan garam secukup rasa.
7. Masak sampai nasi masak.
Siap dah pun.
c. Sambal Tumis Ikan Bilis (Boleh ganti ikan bilis dengan udang hidup atau sotong basah)
Bahan-bahan
1. 10 tangkai Cili kering (kalau nak pedas tambah lah sendiri)
2. 4 ulas Bawang merah
3. 2 ulas bawang putih
4. Sedikit belacan
5. Air asam jawa
6. 1 cawan Santan kelapa ( optional)
7. 1 ulas bawang besar di potong bulat.
8. 100 g. Ikan bilis yang telah digoreng.
9. Garam dan gula secukup rasa
Cara memasak
1. Blend cili kering, bawang . bawang merah, bawang putih dan belacan sehingga lumat.
2. Panaskan sedikit minyak masak ke dalam kuali (saucepan whatever). Minyak masak tu lebih kurang 3 sudu saja.
3. Bila minyak dah panas, masukkan bahan yang di blend tadi.
4. Kacau sehingga campuran cili tadi pecah minyak. (nampak macam berminyak kat dalam kuali tu)
5. Masukkan sedikit air asam jawa (lebik kurang 2 sudu je)
6. Masukkan ikan bilis yang telah digoreng ke dalam sambal tadi
7. Gaul sampai sebati, then masukkan santan kelapa.
8. Masukkan garam dan gula secukup rasa
9. Masukkan hirisan bawang besar
10. Didihkan dan angkat dari stove.
Dah sedia untuk dimakan
Kalau tak suka santan, masukkan air lebih sedikit untuk kuahnya.
Selamat mencuba. Esok kan week-end boleh masak sendiri atau suruh ayang kat rumah tu masak. Lepas tu puji lah sikit kata sedap. Bukan puji resepi aku tapi air tangan orang yang memasak tu lah....
Aku esok tak masak nasi lemak nak buat dalca daging dengan nasi minyak, tadi pagi hubby bagi duit suruh beli daging rincik kat pasar malam, sebelum dia cop mohor kat pipi tadi tu, hehehe....
Daun selasih saya lurutkan
Buang emak buang saudara
Kerana kasih saya turutkan.
Itu pantun dulu-dulu. Pantun sekarang, macam ni kut no?
Daun selasih saya lurutkan
Buat membalut buah kepayang
Kerana kasih saya turutkan
Kocek kosong sayang melayang
Ni pantun jenaka sindir-sindiran. Jangan pulak ada orang nak saman aku kalau betul-betul terjadi ni kan.
So sapa nak resepi Nasi Lemak ? Korang dah tau dah kan aku kalau tak ada idea resepi je lah memanjang kan. Nak kutuk pun kutuk lah, tak kisah pun. Tapi sapa yang kutuk lebih-lebih tu nanti jangan dok mai mintak resepi dah tau. Permintaan tak akan di layan!!!.
Kalau aku masak nasik lemak, lauknya sambal tumis ikan bilis (ikan teri kata orang indon?), Telur rebus di belah dua, kangkung di celur, kacang tanah digoreng campur dengan ikan bilis goreng. Kalau ada ikan kering (gelama gebu) lagi terangkat ni. Takut mak mentua lalu pun tak nampak tu.
Ada dua cara nak masak nasi lemak. Cara yang biasa tu just dump everything dalam rice cooker, on switch, sekali sekala tu kacau je lah supaya rata. Lagi satu ni aku punya kawan kat ofis ni ajar. Dia ni lelaki kami panggil dia Pak Ya (Haji Zakaria), walaupun dia muda dari aku. Nasi lemak Pak Ya ni, nasi lemak bertumis, macam buat nasi minyak. Tapi sedap lah jugak. Aku bagi kedua-dua cara tu OK?
a. Nasi Lemak (Resipi tradisi, dimasak cara moden)
Bahan-bahan
6 cawan beras (beras wangi lagi sedap)
4 cawan santan
4 cawan air (adjust sendiri, kalau nak lemak lebihkan santan, kalau beras keras masukkan lebih air)
Garam
1 sudu besar halba (ni optional, tak bubuh pun tak pe)
2 helai daun pandan
1 inci halia
1 batang serai dititik
3 biji bawang merah (dihiris halus)
Cara memasak
1. Basuh beras
2. Sukat air, santan, garam
3. Masukkan semua bahan ke dalam periuk nasi (rice cooker)
4. Masak sehingga kering.
5. Buka dan kacau, kalau nampak agak keras simbarkan air panas ke dalam nasi dan tutup balik
6. Ataupun, (cara yang aku suka buat sebab macam ni tak hancur nasi lemak tu). Ubah nasi ynag belum masak betul ni ke dalam steamer, kukus sampai nasi masak betu-betul.
7. Hidang kan lah.
b. Nasi Lemak Bertumis
Bahan-bahan sama seperti di atas.
Cara membuat
1. Potong bawang nipis2
2. Potong halia nipis dan halus
3. Panaskan 1 sudu minyak + 1 sudu ghee
4. Tumis bawang dan halia
5. Bila sudah garing masukkan air dan santan, perlahan sikit api, kacau supaya santan tak berketul dan pecah minyak
6.Bila dah mendidih masukkan beras, daun pandan, halba, serai dan garam secukup rasa.
7. Masak sampai nasi masak.
Siap dah pun.
c. Sambal Tumis Ikan Bilis (Boleh ganti ikan bilis dengan udang hidup atau sotong basah)
Bahan-bahan
1. 10 tangkai Cili kering (kalau nak pedas tambah lah sendiri)
2. 4 ulas Bawang merah
3. 2 ulas bawang putih
4. Sedikit belacan
5. Air asam jawa
6. 1 cawan Santan kelapa ( optional)
7. 1 ulas bawang besar di potong bulat.
8. 100 g. Ikan bilis yang telah digoreng.
9. Garam dan gula secukup rasa
Cara memasak
1. Blend cili kering, bawang . bawang merah, bawang putih dan belacan sehingga lumat.
2. Panaskan sedikit minyak masak ke dalam kuali (saucepan whatever). Minyak masak tu lebih kurang 3 sudu saja.
3. Bila minyak dah panas, masukkan bahan yang di blend tadi.
4. Kacau sehingga campuran cili tadi pecah minyak. (nampak macam berminyak kat dalam kuali tu)
5. Masukkan sedikit air asam jawa (lebik kurang 2 sudu je)
6. Masukkan ikan bilis yang telah digoreng ke dalam sambal tadi
7. Gaul sampai sebati, then masukkan santan kelapa.
8. Masukkan garam dan gula secukup rasa
9. Masukkan hirisan bawang besar
10. Didihkan dan angkat dari stove.
Dah sedia untuk dimakan
Kalau tak suka santan, masukkan air lebih sedikit untuk kuahnya.
Selamat mencuba. Esok kan week-end boleh masak sendiri atau suruh ayang kat rumah tu masak. Lepas tu puji lah sikit kata sedap. Bukan puji resepi aku tapi air tangan orang yang memasak tu lah....
Aku esok tak masak nasi lemak nak buat dalca daging dengan nasi minyak, tadi pagi hubby bagi duit suruh beli daging rincik kat pasar malam, sebelum dia cop mohor kat pipi tadi tu, hehehe....
Subscribe to:
Posts (Atom)
